In het kort
Aanleiding voor de start met zelfevaluatiegesprekken onder zorgprofessionals is het eigen KwaliteitsManagementSysteem (KMS), dat gebaseerd is op een eigen normenkader (KMS_AVL). De zelfevaluatiegesprekken helpen de uitgangssituatie te bepalen en brengen kwaliteit dichter bij de zorgprofessionals.
Het traject van de zelfevaluatiegesprekken duurt 1,5 jaar en wordt uitgevoerd met zorgprofessionals en andere medewerkers, die bij het zorgproces betrokken zijn. Alle thema’s van het KMS komen in deze gesprekken aan bod, zoals medicatieveiligheid, bevoegd- en bekwaamheden, inwerken, opleiden en de kwaliteitsinstrumenten.
Werkwijze
- Iedere afdeling heeft maandelijks een sessie over een thema.
- Er zitten geen inhoudelijke experts bij het gesprek, zoals een apotheker of een deskundige infectiepreventie. Het doel is namelijk om een gesprek te hebben over de werkelijke en niet de wenselijk situatie.
- Een beleidsmedewerker Kwaliteit & Veiligheid en een decentrale adviseur bereiden het gesprek voor en begeleiden deze vervolgens. . Aan de hand van de accreditatienormen stellen zij vragen over het proces, hoe het gaat in de dagelijkse praktijk, wat gaat goed of beter kan. Ook wordt gekeken naar de PDCA-score (Plan-Do-Check-Act).
- Insteek: hoe kom je van goede zorg naar excellente zorg door zorgprofessionals te laten meedenken en –helpen, waarbij aangesloten wordt op de (externe) verwachtingen.
Resultaten
Uit de zelfevaluatiegesprekken komen verschillende verbeteracties/suggesties:
- Quick win: kan morgen mee gestart.
- Opnemen in verbetercyclus: onderwerpen/verbeteringen die meer tijd en aandacht vragen en afstemming met het afdelingshoofd.
- Centrale acties: verbeteringen organisatiebreed, vraagt betrokkenheid van clustermanagers en Raad van Bestuur (RvB).
Implementatie
Naar aanleiding van het eerste halfjaar zelfevaluaties zijn 11 centrale onderwerpen geprioriteerd door de RvB en het (medisch) clustermanagement. Met deze onderwerpen gaan de medewerkers aan de slag, waarbij de inhoudsdeskundigen betrokken zijn (als actiehouder). Via medewerkersbijeenkomsten, persoonlijke gesprekken en het intranet worden e.e.a. gecommuniceerd.