- Doordat er binnen het Martini Ziekenhuis een speciaal Expertisecentrum Human Factors is, is structureel professionele en met wetenschap onderbouwde inbreng geborgd.
- Shared health governance: artsen en verpleegkundigen zijn via Verpleegkundige- en Medische Staf inhoudelijk eigenaar van het expertisecentrum.
- Een bottom-up beweging: teams initiëren doelen en acties bij een (specifieke) human factor om deze in de eigen werkomgeving samen te ontwikkelen. Implementatie van interventies gebeurt onder regie van een afgebakende groep verpleegkundigen en artsen. Het expertisecentrum helpt vanuit een specialistische deskundigenrol.
- Deskundigheidsbevordering in human factors is waar mogelijk verplaatst naar de directe werkomgeving.
- Vanuit het expertisecentrum worden wetenschap en praktijk met elkaar verbonden en omgezet in praktische teamtraining en praktijkbegeleiding. Effecten in praktijkontwikkeling worden in kaart gebracht via gestructureerde praktijkevaluaties en metingen.
- In het versterken van het multidisciplinaire (verpleegkundigen, artsen en leidinggevenden) karakter wordt de safety-II benadering gebruikt. Bijvoorbeeld door het benadrukken van goede gedragsvoorbeelden in professioneel handelen in speak up in teams.
- SUITS vergroot de interprofessionele betrokkenheid en teamcohesie.
Onderzoek en samenwerking
- Uit onderzoek naar teamperformance blijkt o.a. dat speak up onbedoelde en vermijdbare schade ten gevolge van ziekenhuiszorg vermindert en voorkómt.
- De toegepaste interventies zijn gebaseerd op gedragswetenschappen. Praktische interventies zijn opgesteld om onderstromen (psychosociale processen) van en tussen mensen in speak up werksituaties positief te beïnvloeden.
- Er is een samenwerking met UMCG in het Skills en Simulatie Netwerk Noord-Nederland.
- Het Martini Ziekenhuis doet samen met UMCG onderzoek naar het (leren) toepassen en waarborgen van human factors in interprofessionele teams. Ook loopt onderzoek naar hoe sociale netwerken in teams invloed uitoefenen op professioneel samenwerken en naar interprofessioneel leren en de vorming van interprofessionele identiteit.