In het kort
De aanleiding was een landelijk onderzoek in 2014 van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) naar de overdracht van zorg. Ook de regio Nijmegen werd hierbij geselecteerd. Uit een risico-inventarisatie kwamen verbeterpunten met betrekking tot overdrachtsmomenten. In verschillende sessies werden met betrokken partijen afspraken gemaakt. Deze afspraken werden bekrachtigd door de bestuurders van de betrokken organisaties en zijn vervolgens geïmplementeerd. Na een jaar vonden een zelfevaluatie en een audit plaats om de resultaten te bepalen. Wat startte als een project, is nu een langlopende samenwerking, waarbij steeds wordt gezocht naar hoe dit nog beter vorm te geven.
- Op zeer frequente basis (per drie maanden) worden regionale bijeenkomsten gehouden waarin de organisaties multidisciplinair reflecteren en bijstellen op processen.
- De professionals spreken elkaar aan op zaken die niet goed zijn gegaan of benoemen wat juist goed is verlopen. Er wordt niet gesproken over de zorg voor individuele patiënten.
- Een manager kwaliteit en een manager in de zorg van overdracht/capaciteit zijn samen gestart met de opzet.
- Achter de schermen werkt een projectleider. De tijdsinvestering bedraagt momenteel 2 dagen per week.
- Inmiddels worden ook verbeteringen per thema ingevoerd, zoals bijvoorbeeld ICT-ondersteuning voor de langere termijn.
- Deelnemende ziekenhuizen nemen afwisselend de kosten voor projectleider en overig voor hun rekening.