In het kort
Huid Medisch Centrum is een zorginstelling voor dermatologie, flebologie en allergologie. Huid Medisch Centrum heeft vier locaties in groot Amsterdam en is ontstaan uit een samenwerking van Centrum Oosterwal en Amsterdam UMC.
- Vanaf de start van de eerste locatie van Huid Medisch Centrum is het kwaliteitssysteem en beleid ingericht vanuit het gedachtegoed: Leren van de praktijk (Safety-II).
- Centraal wordt eenduidig beleid gemaakt en gemonitord. Decentraal is het kwaliteitsteam op de diverse locaties werkzaam. Er is een basiskader met ruimte voor ‘couleur locale’.
- Het systeem is ingericht rondom een aantal patiënt en organisatie gerelateerde thema’s. Rondom deze thema’s zijn beleidsafspraken gemaakt, vindt scholing plaats en worden audits gedaan.
- Het kwaliteitsteam bestaat uit directeur kwaliteit, beleid en veiligheid, medisch directeuren, meewerkend teamleider verpleging, teamleider medisch secretariaat, een doktersassistente en ICT-medewerker. Zij zijn aanspreekpunt voor kwaliteit, beleid & veiligheid, monitoren en voeren verbeteracties door.
- De bedrijfscultuur is niet-hiërarchisch en kent een aanspreekcultuur. Het beleid benadrukt dat dit goed en normaal is om te doen.
- De werkgever faciliteert het informeel verbinding zoeken, om met elkaar de cultuur open te houden. Het draagt bij aan een gelijkwaardige onderlinge werkrelatie.
- Open, multidisciplinaire gesprekken vinden plaats bij scholingen en werkoverleggen maar zeker ook in de wandelgangen.
- Verbeteringen worden onderling gedeeld met samenwerkings- en ketenpartners.
- Medewerkers houden zelf interne audits. Idee is locaties elkaar te laten auditen/op werkbezoek te gaan.
- Er ligt een plan voor patiënt-traceraudits. De beleving van de patiënt in beeld krijgen door deze te volgen.
- De patiënt staat altijd centraal.