In het kort
Uitgangspunten/basisprincipes van het programma:
- Train teams die in de praktijk daadwerkelijk multidisciplinair en interprofessioneel met elkaar samenwerken.
- Train situaties die herkenbaar en relevant zijn voor de praktijk van de deelnemers.
- Train vaardigheden die direct de volgende dag in de praktijk kunnen worden gebruikt.
In 2014 besloot de Raad van Bestuur en het stafconvent van het VUmc dat er op structurele basis aandacht moest komen voor processen die zich afspelen als zorgprofessionals in teams samenwerken.
Het programma is ontwikkeld voor en door medisch specialisten/medische zorgprofessionals, in samenwerking met onderwijskundigen en gedragswetenschappers. Het programma is gestart als een project om de uitvoerbaarheid, kwaliteit en toepasbaarheid van het programma en de waardering voor het programma door de doelgroep, in kaart te brengen. In een pilotfase werden de verschillende trainingen ontwikkeld en geëvalueerd. Op grond van de evaluaties zijn de trainingen inhoudelijk bijgesteld. Daarna zijn op basis van de positieve resultaten uit de pilot de trainingen geaccrediteerd en is de overgang naar een programma gerealiseerd. Meerdere ziekenhuizen en zorginstellingen in Nederland werken inmiddels met het TeAMZ trainingsprogramma.
TeAMZ kent de volgende trainingen:
Acute situatie-simulatie training
In een simulatielab speelt het gehele team van samenwerkende professionals een acute situatie na. Dit gebeurt onder begeleiding van twee trainers (medisch specialist en gedragswetenschapper). De training bevat direct toepasbare technieken om de communicatie en samenwerking verder te verbeteren.
MDO-Observatie training
Het doel van deze training is het verbeteren van de werkwijze van een multidisciplinair overleg (MDO). Het MDO wordt volgens een gestructureerde manier, aan de hand van opgestelde criteria, onder de loep genomen. Verbeterpunten worden benoemd en SMART gemaakt. In deze observatietraining worden twee reguliere MDO-overleggen geobserveerd door een aantal deelnemers en externe gedragswetenschappers.
Aandachtspunten:
- de overlegstructuur
- communicatieaspecten
- leiderschap
- onderlinge samenwerking
- de leercultuur voor aio’s en coassistenten
De observaties worden uitgevoerd aan de hand van standaardvragen. Wanneer het team zelf aandachtspunten aandraagt, worden specifieke thema's en vragen toegevoegd. De MDO-groep zet in een afsluitend overleg zelf aandachtspunten om in een actieplan. Voordeel van deze training is dat het in een werkpleksituatie plaatsvindt. In principe komt ieder MDO 1x per twee jaar aan de beurt.
Complexe situatie training
Het doel van deze training is het effectiever leren communiceren van medische professionals in complexe samenwerkingssituaties. De bestaande training is op dit moment in ontwikkeling en zal een meer interprofessionele insteek gaan krijgen.
Overdracht-observatie training
Op basis van behoefte uit de praktijk is er in 2021 een Overdracht-Observatietraining ontwikkeld, met als doel het verbeteren van de samenwerking, communicatie, en het opleiden tijdens een klinische Overdracht situatie.