Interactieve sessie 17

Niet nog een verbeterproject!

Thema:
Safety-II

Door:
Joris Fuijkschot (Amalia Kinderziekenhuis, Radboudumc) en Annet van Harten (Van Harten Zorgadvies).

Leerdoelen:

  • Begrijpen wat leren en verbeteren volgens Safety-II vraagt. Z
  • ien en horen hoe dat in 3 casussen (Amalia, Meander, Slingeland) in praktijk gebracht is.
  • Interacteren over: Hoe vertaal ik dat naar mijn eigen opgave in mijn eigen organisatie?

Doelgroep:
Zorgprofessionals (medisch en verpleegkundig), Patiëntvertegenwoordigers, facilitators van veranderingen: kwaliteitsadviseurs, regieverpleegkundigen, managers, artsen met kwaliteitsopdracht, etc.

Omschrijving:
Weet jij nog welke verbeterprojecten, commissies, overleggen en wetenschappelijke onderzoeken op jouw afdeling gedaan worden? Word je nog steeds enthousiast van nieuwe verbeterdoelen en -projecten? Leiden jouw projecten meestal tot duurzame verandering? Dan is deze sessie niet voor jou.

In deze sessie doen we verslag van onze ontdekkingsreis naar hoe je zonder dure en tijdsintensieve projectgroepen, reflectiebijeenkomsten, plannen schrijven, metingen en afdelingsbrede opleidingen zou kunnen verbeteren. De kinderafdelingen van het Amalia kinderziekenhuis, het Meander Medisch Centrum en het Slingeland Ziekenhuis ontwikkelden routines om elke dag on the job de visite te verbeteren. We analyseerden hun ontwikkeling met behulp van de ontwikkelprincipes in complexe systemen; internal pluriformity, neighbour interactions and decentralised control. En we stelden vast wat zij nodig hebben om de ontwikkeling voort te zetten.

Deelnemers wisselen uit welke mogelijkheden en moeilijkheden zij zien bij toepassing in hun eigen organisatie en wat ze zelf nog nodig zouden hebben.

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, dan kun je hieronder jouw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.